Home > Αρχαιολογικά > ΑΜΦΙΠΟΛΗ – Η παράσταση ίσως οδηγήσει στη λύση του μυστηρίου

ΑΜΦΙΠΟΛΗ – Η παράσταση ίσως οδηγήσει στη λύση του μυστηρίου

Τροφή για νέα σενάρια σχετικά με την ταυτότητα του νεκρού του ταφικού μνημείου της Αμφίπολης έδωσε το ψηφιδωτό δάπεδο που αποκαλύφθηκε τις προηγούμενες ημέρες στο δεύτερο θάλαμο του τύμβου.

Πολλοί ήταν αυτοί που έσπευσαν να συμπεράνουν ότι στην παράσταση του ψηφιδωτού ο δαφνοστεφανωμένος γενειοφόρος άντρας έχει άμεση σχέση με το νεκρό εντός του ταφικού μνημείου. Η αλήθεια είναι πως αρκετοί αρχαιολόγοι εκτιμούν ότι το ψηφιδωτό, που δεν συναντάται συχνά σε μακεδονικούς τάφους -είναι χαρακτηριστικό ότι έχει βρεθεί μόνον σε έναν μακεδονικό τάφο στην Αμφίπολη- μπορεί να οδηγήσει στη λύση του μυστηρίου που κρύβει το μνημείο.
Τίποτε όμως δεν μπορεί να αποδειχθεί, αν η παράσταση δεν αποκαλυφθεί στο σύνολό της, αφού η ανασκαφή είναι ακόμη σε εξέλιξη στο ανατολικό και δυτικό τμήμα του ψηφιδωτού.
Σύμφωνα με αρχαιολογικές εκτιμήσεις που έγιναν στη “Μ” πολλά θα εξαρτηθούν από όσα θα έρθουν στο φως, μόλις αφαιρεθεί το χώμα στα σημεία αυτά, αφού, αν υπάρχει μορφή πίσω από το δαφνοστεφανωμένο άντρα και μάλιστα γυναικεία, τότε αυτή θα σχετίζεται με την αρπαγή της Περσεφόνης, όπου ο Ερμής λειτουργεί ως προπομπός. Παρόμοια τοιχογραφία βρίσκεται στον τάφο της Περσεφόνης στις Αιγές και είναι ένα θέμα που απαντά συχνά σε ταφικές αναπαραστάσεις, οπότε δεν θα δοθούν πολλά περαιτέρω στοιχεία.
Αν όμως πίσω από τον άνδρα που οδηγεί το άρμα δεν υπάρχει άλλη μορφή, τότε ο Ερμής θα ταυτιστεί με ψυχοπομπό και ίσως η ανδρική μορφή να είναι το κλειδί, για να αποκαλυφθούν νέα στοιχεία. Προς επίρρωση αυτού αναφέρεται μάλιστα ότι μία τέτοια παράσταση εντοπίζεται στην αρχαία Μίεζα στον τάφο της Κρίσεως, όπου ο νεκρός που εικονίζεται εκεί είναι στρατιωτικός, ενώ ο Ερμής κρατά στο χέρι του παρόμοιο κηρύκειο με αυτό που έχει και στο ψηφιδωτό της Αμφίπολης. Σε αυτήν την περίπτωση πολλοί υποστηρίζουν ότι ο νεκρός πρέπει να ήταν ένας ώριμος επιφανής άνδρας, που κατείχε ξεχωριστή θέση στην πολιτική, κοινωνική και στρατιωτική ζωή της πόλης αλλά και ολόκληρης της περιοχής της Μακεδονίας.
Κύκλοι του υπουργείου Πολιτισμού εκτιμούν πάντως πως μέσα στο επόμενο διήμερο οι εργασίες θα προχωρήσουν τόσο, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα να αποκαλυφθούν περισσότερα στοιχεία γύρω από το ψηφιδωτό, οπότε και η ανασκαφική ομάδα θα μπορεί να εξαγάγει πιο ασφαλή συμπεράσματα.

Η ΕΙΔΗΣΗ ΣΤΑ ΔΙΕΘΝΗ ΜΜΕ
Το γύρο του κόσμου έκανε η είδηση της αποκάλυψης του ψηφιδωτού, με το διεθνή Τύπο να κάνει πολύ θετικά σχόλια. Εντυπωσιακό περιέγραψε το εύρημα το BBC παραθέτοντας απόψεις που έχουν διατυπωθεί για τον ένοικό του, όπως ότι ο τάφος ανήκει σε μέλος της οικογένειας του Μεγάλου Αλεξάνδρου, σε μακεδόνα ευγενή ή ότι είναι κενοτάφιο.
Ο Guardian εξάλλου έδωσε την είδηση υποστηρίζοντας πως το ψηφιδωτό μπορεί να σηματοδοτεί βασιλικό τάφο, ενώ το Discovery φιλοξενεί την άποψη της αρχαιολόγου Ντόροθι Κιγκ, η οποία υποστηρίζει ότι ο γενειοφόρος άνδρας είναι ο Φίλιππος Β’.
Το εύρημα περιγράφεται με τις διαστάσεις του και την απεικόνιση του άρματος και του θεού Ερμή ως ψυχοπομπού και από το πρακτορείο Associated Press, που τονίζει πως ο τάφος του Μεγάλου Αλεξάνδρου δεν βρέθηκε ποτέ, σαν να αφήνει μία υπόνοια για τη φύση του ταφικού μνημείου της Αμφίπολης. Την είδηση για το ψηφιδωτό δίνουν επίσης και άλλα ΜΜΕ, όπως το NBC, η Zeit, το Focus κ.ά.

ΤΟ ΨΗΦΙΔΩΤΟ
Υπενθυμίζεται ότι το ψηφιδωτό καλύπτει όλη την επιφάνεια του δευτέρου θαλάμου. Η παράσταση έχει εμβαδόν 4,5 μ. μήκος επί 3 μ. πλάτος. Την κεντρική παράσταση περιβάλλει διακοσμητικό πλαίσιο πλάτους 0,60 μ. Η κεντρική παράσταση απεικονίζει άρμα σε κίνηση, που σύρεται από δύο λευκά άλογα, το οποίο οδηγεί γενειοφόρος άνδρας με στεφάνι δάφνης στο κεφάλι. Μπροστά από το άρμα απεικονίζεται ο θεός Ερμής, ο οποίος φορά πέτασο, μανδύα, φτερωτά σανδάλια και κρατά κηρύκειο. Η σύνθεση έχει κατεύθυνση από ανατολικά προς τα δυτικά. Το ψηφιδωτό έχει υποστεί φθορά στο κέντρο, σε σχήμα κύκλου, διαμέτρου 0,80 μ. Ωστόσο πολλά μέρη από το φθαρμένο τμήμα έχουν βρεθεί στην αμμώδη επίχωση. Τις επόμενες ημέρες θα γίνει προσπάθεια συγκόλλησης και αποκατάστασής του, προκειμένου να συντεθεί στο μέτρο του δυνατού η συνολική εικόνα της παράστασης.
Κ.ΤΣ.

Πηγή: makthes.gr

  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s